تغريد السحار تغرد لنا في حوار من القلب:الكاميرا بتحبني وانا باحبها

حوار : مراسلة المجلة بالقاهرة : سماح السيد 

هناك وجوه فنية يحدث بينها وبين الكاميرا حالة عشق ابدية لا تنتهي الا بزواج كاثولكي بين الفنانة والكاميرا لتنجب ادورا فنية برائحة الياسمين يصحبها تغريد العصافير فتارة نجدها تتالق في حماتي بتحبني وعلى كف عفريت واعمال اخرى وما ان تقف امام معشوقتها حتى يفاجىء الجميع بحالة الحب الابدي بين العاشقين تغريد السحار والكاميرا حتى ان المخرجين يؤكدوا لها ان الكاميرا بتحبها ولم لا وهي فاتنة ساحرة لها تنبؤات من رحم الغيب انها خلال سنوات معدودة ستنضم الى مصاف النجمات وتغاريد  اخرى تزقزق بها الفنانة  والنجمة الشابة تغريد السحار في حوار تعمدنا ان يكون باللهجة العامية ليخرج من قلبها مباشرة لقلب القارىء 

كيف كانت بدايتك الفنية؟
مسلسلات على كف عفريت/نقطه ضعف/ألف سلامه/فض اشتباك
ما الاسباب اللي دفعتك لدخول عالم الفن ؟
الأسباب هو طموحى وكنت بمر بمرحلة نفسيه سيئه واشعر أن الدنيا سودة وانا انسانه بطبيعتى دايما متفائلة وببتسم فى أصعب المواقف فقررت أكون أو لا أكون وهعدى من ازمتى وابدأ أحقق حلمى وهو التمثيل طبعا وجهتنى صعوبات كثيره لانى دخلت فى وقت فى البلد نفسها مش مستقرة ولكن كنت واثقة فى نفسي ومقتنعه أنها موهبه مش دراسه وعملت اختبارات عديده وكنت حافظة مشاهد كثيره وجائني الشغل  بعد فتره
ما المقصود باصعب وقت في حياتك؟ولماذا كانت الحياة سوداءامامك؟هل وصلت مرحلة من الياس وكيف تغلبت عليه؟
أصعب وقت فى حياتى كنت بمر بمشكلة شخصيه ضعفتنى وغيرت الدنيا فى عينى تماما ولكن ربنا الهمني ان أحقق حلمى 
واتغلبت عل  كل مشاكلي بالاصرار والعزيمة  واكون أو لا اكون ولمن اكن ارى سوى  النجاح فى عينى مهما طال الوقت ولقد كنت بانزل من مقابلات شغل انهار فى الشارع لوحدى من صعوبه مالا اواجهه  ولكن لدقائق وكنت افوق وأقول مفيش مستحيل ولا ياس مع الحياة 
كيف اتقنت الدور في جماتي بتحبني بشياكة واقتدار؟
فيلم حماتى بتحبنى كنت خايفة من الدور لأنه أمام نجوم خبرتهم عاليه وعموما ما بيجيلى دور بحاول أشاهد أعمال اتعملت فيها أدوار تشبه الدور الذى معى لكى استفيد من كذا أداء وفى النهايه اعمله باسلوبي الخاص بعد أخذ الخبره وعملت كدا مع دور فيلم حماتى بتحبنى والنجم الجميل سمير غانم أضاف لى طبعا وطمنى جدا وحمسنى اوى حتى فى مستقبلنى انى هحقق نجاح بإذن الله والدور اتعمل بشكل مختلف للفتاة اللعوب وحقق لى نجاح واضافه فى مشوارى الفنى
حدثينا عن كيفية لعب ادوارك المختلفة ببراعة واقتدار وحالة العشق اللا نهائية بينك والكاميرا؟
انا الكاميرا عشقى فى الحياه انا باحس أن فى لغه حوار بينى وبينها ومن فضل ربنا عليا مافيش مخرج اشتغلت معه أو مدير تصوير إلا وقال لى الكاميرا بتحبك ودى نعمه من الله وهو شعور متبادل بينى وبينها / دراستى فيها جزء له علاقة بشغلى انا خريجة آداب قسم إعلام ولذلك كنت مميزه وقت صاحب السعاده كان دورى مذيعة ووقتها الأستاذ رامى أمام بعد أول مشهد لى قال لى انتى اشتغلتى مذيعة قبل ذلك صح قولتله عمرى لكن درست فيها وهنا كان دور دراستى افادنى جدا / طبعاً انا اعتبر انى بدأت فى خطوة جديده وقوية فى مشوارى الفنى بعد مسلسل أرض النعام لأنه اول دور اتكرم عليه فى مهرجان نجوم العرب حقق لى شهره بين الناس وعرفهم عليا اكتر وأيضا مسلسل وجع البنات عند عرضه هيكون خطوه أيضاً قويه وهتنقلنى لمرحلة أعلى انا بعتبر نفسي بسير بطريقه سليمه راضية عنها ولكن لسه فى طموحى كثير جدا ولكن بعتبر نفسي فى بداية الانتشار الصحيح بمعنى انى بنتشر بعمل ناجح وليس ظهور على الشاشه وخلاص ودا هدفى بفرح اوى لما بشوف فى أى مكان عام أحد وينادى عليا باسم نهاوند وهى شخصيه فى مسلسل أرض النعام وبتعرض للموقف دا كثيرا وممكن يكون الشخص مش عارف أسمى لكن حافظ اسم الشخصيه ودا احسن لى بكثير 
ماذا عن تجربة الاعلان الذي قدمتيه؟
أسباب الإعلان انها تجربه جديده لى وكنت محتاجه اجرب كل جديد لكى استقر بعد ذلك ماذا أعمل وما لأ انا تجربه الإعلان أضافت لى خبره أيضا وانتشر مع الأطفال لأنه كان جاذبهم جدا فى ناس عجبهم وناس هاجمتنى انى اشتغلته ولكن فى النهاية انا لن أحزن على اى عمل عملته وانا أعتز بيه جدا وكان وشه حلو عليا جدا 
هل يمكن ان تستعيني بابنك سليم في الاعالانات او التمثيل؟
لن استعين بسليم لأنى لن أريد أن أدخله حاليا فى مجال الوسط الفنى وافضل ان يتفرغ لدراسته والرياضه لأنه بيدخل بطولات فى لعبه كره اليد وكان لسه عنده بطولة جمهوريه فلازم استعداد قوى وتركيز عالى رغم أنه جرىء وحلم حياته التمثيل وبيعرض لى شغل له ولكن أفضل يكون فى سن آخر له /
هل احلى اوقاتك التي تقضيها مع سليم؟
 حقا أحلى أوقات حياتى  التي اعيشها مع  ابنى فهو سر الحياه وجمالها لى و هو سبب قوتى هو من أقوى اهدافى للنجاح عشانه هو ضهرى وسندى وقوتى وكل العالم بالنسبه لى هو الأب والأخ والحبيب والصديق والأب الحنون هو أكبر نعمه ربنا كرمنى بيها الحمدلله / 
هل تعرفين معنى الفشل؟
الفشل ليس له مكان فى قاموس حياتى لن اعترف بيه ممكن يكون مليش نصيب مثلا فى عمل،  ولكن أفشل صعب لانى بجتهد بكل طاقتى واستحالة انسان يجتهد ويقشل الله عادل انا بكره الكلمه دى من طفولتى ولن اعترف بوجودها لانى بتحمل مسؤولية من سن صغير ودا بفضل أهلى هم من بنوا ذلك بداخلى الإصرار وعدم الاستسلام وان لا يوجد مستحيل ولا مكان للفشل داخل حياتى
كيف قدمت شخصية التؤام ببراعة؟
قد تندهشين اذا قلت لك انني في البداية  كنت رافضة الدور لانى كنت حاسة انه قوى علي ولسه امامى وقت عشان اقدر أقدمها وخصوصا انه قدمه  من قبل نجوم لهم قوتهم  وثقلهم الفني ولكن استاذى وابويا وصاحب الفضل عليا الأستاذ أحمد النحاس أصر انى ألعب الدور دا وراهن نفسه انى هتفوق على نفسي فيه وهو من الأساس اللى رشحني للمسلسل وفعلا هو من ساعدني على فتح ملف فى النقابه وساندنى فى بروفات مكثفة قبل العمل والاستاذ  النحاس دخلنى جوه الشخصيه بالفعل لدرجه انى عندما انتهيت من المسلسل كنت تعبانه نفسيا ومتاثره بالشخصية جدا وكانى عشت وجعهها فى  واوؤكد لك ان هناك مواقف فى حياه الشخصيه انا مريت بشبهها فى حياتى ودا افادنى جدا فى لحب مشاهد الحزن والبكاء انا عشقت شخصيه راوية واختها لكن عشان راوية هى الدور الأساسي الأكبر فهى أثرت فى جدا وأستاذ أحمد يرى أن المسلسل بعد عرضه انا هتاهل للنجوميه واتمنى ذلك يارب ودور التوأم تصويره صعب حقا خصوصا المشاهد اللى فيها الاتنين أمام بعض كى تفصلى وتتاثرى وتخرجى من شخصيه للآخرى فى نفس الوقت مجهده جدا ولكن الحمدلله قدرت أتقن لعبهم بفضل ربنا عز وجل ومجهود النحاس معى.

CONVERSATION

0 comments:

إرسال تعليق